SJ E 1046
SJs åttakopplade godstågslok littera E tillverkades i 130 exemplar under tiden 1907-1920. Lokens huvudsakliga uppgifter var person- och godstågstjänst i Norrland och tunga godståg i södra Sverige. För att förbättra gångegenskaperna och kunna höja hastigheten byggdes sammanlagt 90 E-lok om till littera E2 under åren 1935-1951 genom att lokens ramverk förlängdes, en ny löpaxel monterades och pannan flyttades fram.
NBVJs E2 1046 byggdes 1910 av Nykvist och Holm i Trollhättan med tillverkningsnummer 945. För att utöka förråden på SJs A-lok beställdes 25 E-lok med fyraxlig tender littera A. Vid leverasen fick E-loken istället A-lokens treaxliga tendar litt C.
Liksom många andra lok fick 1046 efter första världskriget tryckluftbroms typ Knorr uppsatt, AGA-belysning monterad och vakuumbromsen nedmonterad. 1936 byggdes loket om till litt E2. Loket var under sina sista år i tjänst placerad i Gävle, fram till år 1968 då loket avställdes i beredskapsreserven. I beredskapsreserven ingick runt 150 ånglok av typerna B, E, E2 och E10. Då det inte längre fanns kunskaper att använda och sköta loken i händelse av krig slopades samtliga beredskapsånglok i början av 90-talet.
Vårt lok hämtades 1991 ur lokstallet i Rättvik. Under våren 1994 rustades loket upp, bland annat byttes två stortuber och ett 10-tal stagbultar. Loket har sedan dess gjort trogen tjänst för föreningen men pga tubhaveri 2014 så är nu loket avställt och behöver nya tuber.
Tillverkare: | Nydkvist och Holm 1910 |
Cylindrar: | 500×640 mm |
Drivhjulsdiameter: | 1388 mm |
Dragkraft: | 9000 kg |
Längd över buffertar: | 17650 mm |
Vikt i tjänst: | 91,1 ton |
Största tillåtna hastighet: | 70 km/h |