Kontakt
Maskinchef:
Email: maskin@nbvj.se
Maskinavdelningen ansvarar för fordonsunderhållet och verkstäder inom föreningen. Inom maskinavdelningen kan man göra allt mellan himmel och jord. Ena gången lägger man om tak på en godsvagn, andra gången skruvar man ihop en dieselmotor från 1950-talet för att en tredje gång byta tuber på ett ånglok.
![SWB 16 Tillverkarskylt. Foto: Magnus Lundgren](/wp/wp-content/uploads/2017/12/swb-16-tillvskylt-225x300.jpg)
![SWB 16 Pannjobb. foto : Magnus Lundgren](/wp/wp-content/uploads/2017/12/swb-16-pannjobb-225x300.jpg)
![Överhettartuber för SWB 16. Foto: Magnus Lundgren](/wp/wp-content/uploads/2018/01/2017-09-16-12.39.26-225x300.jpg)
Ett projekt som pågår just nu är renoveringen av SWB 16, Vi har bytt tuber och renoverar nu ångrören och överhettarna. Efter det återstår ett relativt stort arbete att “plocka ihop” loket igen. Välkommen att hjälpa till!
![Bränslesystem lokomotor. Foto: Mats Abramson](/wp/wp-content/uploads/2017/12/maskin_2-300x200.jpg)
Maskinavdelningen är mycket mer än bara ånglok, även andra fordon måste underhållas. Här undersöks bränslesystemet på en lokomotor.
![Sänkgrav i lokverkstan. Foto: Mats Abramson](/wp/wp-content/uploads/2017/12/maskin_3-300x200.jpg)
Även tyngre jobb kan göras i våra verkstäder, som här när en lokomotor behöver få nysvarvade hjul.
![Vårstädning. Foto: Mats Abramson](/wp/wp-content/uploads/2017/12/maskin_4-300x200.jpg)
Att vara aktiv på maskinavdelningen handlar inte bara om att jobba inne i verkstäderna. På våren måste våra lok och vagnar snyggas upp inför trafiksäsongen.
![Huvlyft T-23. Foto: Mats Abramson](/wp/wp-content/uploads/2017/12/maskin_5-300x200.jpg)
En förutsättning att vi ska kunna bedriva trafik är ju givetvis att vi har något att köra med. Ibland händer det att saker går sönder, och då måste de repareras. Ett utav de större jobben vi gjort de senaste åren är reparationen av NBJ T23 efter en frysskada. Den innefattade bland annat att hela motorhuven fick lyftas av.