Föreningen

Föreningen Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVJ) och stiftelsen Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg (NJOV) förvaltar gemensamt den svenska normalspåriga järnvägens vagga. Redan den 5/3 1856 gick det första tåget på sträckan Nora – Ervalla och den officiella invigningen skedde den 5/6 samma år. Samma sträcka trafikerar NBVJ fortfarande, mer än 160 år senare.

Vill du veta mera om vår och banans historia? Det kan du läsa mera om här!

Det ordinarie trafiksäsongen startar traditionellt på midsommarafton med tåg till midsommarfirandet i Pershyttan. Därefter går tågen fem dagar i veckan ända fram till slutet av augusti. Sista ordinarie trafiken år 2017 är liksom tidigare år sista helgen i augusti då Nora Köpmannaförening anordnar Nora Marknad.

Men, du vet väl att det går utmärkt att beställa din egen tågresa med NBVJ? Vi kör beställningsresor mellan mars och november, välkommen med din beställning! Se mer under “Hyr ett eget tåg“.