SJ hade redan på 20-talet börjat modernisera öppna godsvagnar byggda på 1898 års standardunderrede med nya plåtlämmar. I samband med ombyggnader av vagnar littera NN4 och NN5 med nya spännstag i nitad L-profil hade däremot ett vinnande koncept fötts. 1933 införde därför SJ en ny standardvagn, littera O, med 11 meters flak och 7 meters axelavstånd. Vagnen blev den näst vanligaste i landet, med över 7800 exemplar tillverkade varav 7085 till SJ.

Den största utvecklingen av vagnstypen gjordes 1951, då ramverket började utföras helsvetsat och spännstaget ändrades för att öka lastförmågan från 20,5 till 24,5 ton. Den nya vagnstypen fick hos SJ littera Ou, och tillverkades i rekordmånga 7640 exemplar bara till SJ. Förutom dessa köpte även TGOJ 180 vagnar för att kunna ersätta äldre vagnstyper. Som kvarvarande TGOJ-vagn blev O 8269 under 80-talet överförd till vagnverkstaden i Tillberga. Där hämtades den av föreningen och drogs hem till Nora. I Nora tjänstgör den för närvarande som förråd för vagnsaxlar.

Tillverkare: ASJ Falun, 1956
Lastförmåga: 24,5 ton
Längd över buffertar: 12300 mm
Vikt: 11,2 ton