Järnvägsbladet Förstlingen nr 2 – 2019
Senast den här veckan bör alla medlemmar i NBVJ få ett rykande färskt Järnvägsblad hem i sin brevlåda. God läsning önskar redaktionen
Senast den här veckan bör alla medlemmar i NBVJ få ett rykande färskt Järnvägsblad hem i sin brevlåda. God läsning önskar redaktionen
Årets första nummer av Järnvägsbladet Förstlingen är nu på väg ut till er medlemmar. Temat i det här numret är föreningen själv och den nystart som vi försöker göra. Vi önskar er alla en god läsning och välkomna till Nora och årets trafik. Redan nu får vi erkänna att tryckfelsnisse har varit framme och testat …
Det är full fart i föreningen fast det är mitt i vintern. Senaste arbetshelgen jobbade vi på 3 ånglok samtidigt som vi hade god bemanning i vagnverkstaden. Om vi börjar i vagnverkstaden så håller vi på med slutputsen på vår 1800-tals malmvagn Im117. Det återstår i stort sett målning och märkning innan den är klar …
2019:s första arbetshelg har vi detta på agendan: *Vedhantering, återfyllning av vedfinkan (efter julmarknadskörningen)*Avställning B 1267, Sb 1306 och Ångfinkan (fortsatt avställning)*”Boggierenovering” rälsbuss (fortsatt renovering)*Styrelsemöte Det kan naturligtvis komma något mer att fixa med, kanske vid de andra avdelningarna vid vår fina station. I och med att det är första ordinarie arbetshelg för året så kan …
Ångloken SWB H3 58 och SWB A 99 har varit utlånade på deposition i många år, nu senast hos FSVJ i Oxelösund. I går (6/10) kom dom hem igen till Nora.
Vår restaurangvagn BCort 72 är av någon konstig anledning märkt 73 på korgen. På ramstansen står det dock klart vilken vagn det är. 73:an ägs sedan en halv evighet av Järnvägsmuseum.
Noramarken är traditionsenligt NBVJ:s största trafikhelg, då kör vi nyttotrafik de lux och transporterar marknadsbesökare från våra infartsparkeringar in till Noramarken. Framför allt på lördagen är det en riktigt tuff tidtabell med tågmöten i Stora Mon. I vår ursprungsplan så ingår 2 rälsbusståg och 2 loktåg med 3 lok som turas om, 2 ånglok och …
En märklig trafiksäsong kan vi nog säga. Vintern hölls sig kvar länge men redan i mitten av maj hade vi problem med att det var för torrt i markerna för att köra ångtåg. Torkan har hållit i sig till till början av augusti. Vi körde lite ångtåg runt midsommar men annars ingenting förrän någon helg …
Någon sa att det var 1700 pers på tågsläppet (29/4)? Många var det i alla fall! Våffelgräddarna var helt slut dag efter. 🙂 Lill-Z var helt död på kvällen efter att alla härliga barn hade åkt med henne (sen misstänker jag att batteriet kan ha en viss inverkan på att hon inte gick att starta)… …
Nu är båda våra driftlok, B-1267 och Sb-1306, redo för kallbesiktning av pannan.