Med Z43 fick SJ för första gången en standardiserad lokomotor. Eftersom loken tillverkades under ett decennium uppstod ändå flera varianter. Den första serien på 48 lokomotorer tillverkades 1951-1953 av Kockums i Malmö. De hade liksom efterföljande serier hytten mitt på loket och Scania Vabis-motor.
Kockums tillverkade även en andra serie på tio lokomotorer 1954, där vår Z43 339 ingår. Loken var lika de första men hade ett lite modernare och mer strömlinjeformat utseende. Beställningen på den tredje och största serien av Z43-lok gick till Kalmar Verkstad och ordern omfattade 65 lok vilka levererades mellan 1958 och 1961. Utseendet var kantigare och strålkastarna placerades högre upp men annars följdes samma grundkonstruktion. I princip hade alla tre typerna samma underrede och drivlina.
Till skillnad från tidigare lokomotorer fick Z43 en växellåda med två lägen där den högsta hastigheten var 25 respektive 55 km/h. Lokomotorerna sattes in i växling och även lättare godstrafik.
De första två serierna fick SJs klassiska rödbruna färg medan tredje serien Z43 målades i orange med gröna ovansidor. Många äldre lok fick senare denna färgsättning. I början av 1980-talet målades några lok om i SJ:s vanliga färgsättning i orange med blå ovansidor och grått underrede. Under 1970- och 80-talen överfördes en del Z43 till SJ:s tjänste- fordonspark och fick då littera Qaz. Resten av SJ:s lok slopades eller såldes. Idag har SJ inte kvar några lok av typen, utan de lok som ännu används finns hos privata bolag eller verkstäder. Många lokomotorer har även slutat sina dagar som industrilok.
Våra båda Z43:or har olika historia. Z43 339 gick troligen i SJ-tjänst fram till 1986, då den såldes till hamnen i Köping. Därifrån hämtades loket till Nora i början av 2000-talet. Z43 443 kom till Nora redan 1990 direkt från SJ-tjänst och har sedan dess rullat många mil i föreningens tjänst. Z43 339 är i princip i originalskick utom färgsättningen, medan Z43 443 dels har fått den urprungliga motorn, Scania-Vabis D812, utbytt mot en turboladdad motor (Scania-Vabis D815), dessutom har loket liksom många andra SJ-lok blivit förberett för automatkoppel vilket gjort att buffertarna flyttats ut något.

Tillverkare: | Kockums 1954 Kalmar Verkstad 1958 |
Motor: | Scania-Vabis D812 Scania-Vabis D815 |
Effekt: | 180 hk 200 hk |
Dragkraft: | 6 Mp 6,1 Mp |
Längd över buffertar: | 8400 mm 9900 mm |
Vikt i tjänst: | 20 ton |
Största tillåtna hastighet: | 55 km/h |