När NBJ i början av 1960-talet försökte avveckla ångdriften valde man att köpa diesellok av samma sort man några år tidigare fått levererade. De två nya loken, NBJ T23 och T24 var något moderniserade gentemot sina föregångare T21 och T22. Utseendemässigt syns det främst på den annorlunda utformningen av hytten, samt den karakteristiska placeringen av toppstrålkastaren. Under huvarna skiljer sig loken genom en modernare motor, en MA 301 AK på 850 hk.

T23 blev efter SJs övertagande så småningom avställd i Örebro, men räddades undan skärbrännarna när föreningen köpte loket 1984. Efter en helrenovering på CV i Örebro med en ny hjulsats (från NBJ T21) kom loket i trafik 1986. Mitt under vintern 2009-2010 stängdes värmen i lokstallet i Nora av, utan tanke på att kylvattnet på fordonen där inne inte klarade av så låga temperaturer. Resultatet blev en sönderfrusen turbo på T23. Tur i oturen var att vi i lager sedan 1986 hade motorn från systerloket T24, varför ett turbobyte kunde genomföras 2010-2012.

Tillverkare: Maschinenbau Kiel, 1963
Motor: MaK MA 301 AK
Effekt: 850 hk
Dragkraft: 18,5 Mp
Längd över buffertar: 11300 mm
Vikt i tjänst: 58 ton
Största tillåtna hastighet: 80 km/h