HTJ s47 ”Dansken”

SJ YBo6 1037

Motorvagnen levererades 1954 som SJ YCo6 1037 till Ystad och tjänstgjorde på i stort sett alla sidolinjer i Skåne. Ofta gick den i den s k ”Bornholmspilen” mellan Malmö och Simrishamn.

1956 avskaffades 3:e klass och vagnens nya littera blev YBo6 1037.

Den 6 mars 1957 gick den som första vagn i ett 7 – 8 vagnar långt motor-vagnståg som när det ankom till Simrishamn visade sig ha bromsfel. Det resulterade i att tåget fortsatte förbi stationen, igenom stoppbocken och nerför en slänt. Vagnen blev så illa tilltygad att man först tänkte skrota den på plats. Men då vagnen var nästan ny beslutade man att reparera den. Reparationen gjordes av ASJ i Arlöv och innebar bl a att vagnen fick en ny korg.

På 60-talet gick vagnen i huvudsak gick på linjen Halmstad-Nässjö, 1977 omplacerades vagnen till Linköping. År 1979 skadades bussen återigen, då den kolliderade med en bil strax söder om Åseda i Småland. Den blev ganska illa skadad i fronten och man övervägde slopning. Istället såldes vagnen till den danska privatbanan Høng-Tølløse Jernbane som satte den i stånd och använde den fram till 1987. När Tjustbygdens Järnvägsförening år 1988 köpte det sista kvarvarande postsläpet köptes även bussen och kördes tillbaka till Sverige och Linköping för egen maskin. Viss renovering gjordes men det danska utseendet behölls.

1995 beslutade TJF att sälja sina normalspårsfordon och enbart satsa på smalspår. NBVJ köpte då HTJ s47 och tre andra rälsbussfordon. Sedan den 11/11 1995 har Nora varit vagnens hemstation. Den har inte används på flera år och stått utomhus under tiden. Den har nu blivit så pass dålig att beslut har tagits under 2015 att skrota den. Delar av den kommer att sparas som reservdelar till våra övriga rälsbussar.