SJ Zsh 100, SJ Z49 100
Z4 100 rullade som SJ Zsh 100 ut från Kockums i Malmö 1939. Vid leveransen var loket försett med en sexcylindrig fotogenmotor på 150 hk från amerikanska Wisconsin. När SJ 1942 införde ett nytt litterasystem döptes loket om till Z4. När SJ under mitten på 50-talet beställde nya lokomotorer passade man på att sammanföra många äldra typer till nytt gemensamt littera, Z49. Under 1960-talet byttes motorn ut mot en Scania-Vabis D812, en rak åttacylindrig dieselmotor på 180 hk. I samband med detta byttes även den manuella växellådan ut mot en hydraulisk dito från Atlas Diesel.
SJ Z49 100 hade under större delen av 70-talet Västervik som hemstation, och skötte tillsammans med en något modernare syster växlingen där, men allt eftersom fler diesellok och modernare lokomotorer levererades minskade tjänstgöringen för de gamla Z49:orna, vilka degraderades till ban- och maskintjänst. Vår Z4:a var inget undantag, utan Z49 100 hamnade i växlingen vid SJ:s huvudverkstad i Örebro, där hon av personalen döptes till ”Hulda”. Loket ställdes av under slutet av 80-talet och skänktes till föreningen 1993. 1994 kom hon i trafik efter en omfattande renovering. Idag används loket ganska sparsamt i avvaktan på att den slitna växellådan byts.
Tillverkare: | Kockums, 1939 |
Motor: | Scania-Vabis D812 |
Effekt: | 180 hk |
Dragkraft: | 5,9 Mp |
Längd över buffertar: | 7900 mm |
Vikt i tjänst: | 18 ton |
Största tillåtna hastighet: | 45 km/h |