Till skillnad från våra övriga Z43-lokomotorer har Motala Verkstad nr. 1 aldrig ägts av SJ. Lokomotorn levererades 1958 till Motala Verkstad för verkstadens interna växling. Från början var lokomotorn målad i SJs normala färgprogram, orange och grön med svart underrede, men under 70-talet målades hon om i gult och svart. I samband med ommålningen byttes även originalmotorn (8-cylindrig Scania-Vabis D812 på 180 hk) ut mot en mindre men starkare 6-cylindrig Scania-Vabis D11.

Loket skänktes till NVBJ och ankom Nora under hösten 2005. Än så länge är lokomotorn målad i grön-grå färgsättning, men tanken är att loket ska återfå originalmålningen och kanske även originalmotortypen vid nästa revision.

Motala Verkstad 1 i originalmålningen i Motala 1969. Foto: Kjell Friberg
Motala Verkstad 1 i originalmålningen i Motala 1969. Foto: Kjell Friberg

 

Tillverkare: Kalmar Verkstad 1958
Motor: Scania-Vabis D11
Effekt: 220 hk
Dragkraft: 6 Mp
Längd över buffertar: 8800 mm
Vikt i tjänst: 20 ton
Största tillåtna hastighet: 55 km/h