Till skillnad från våra övriga Z43-lokomotorer har Motala Verkstad nr. 1 aldrig ägts av SJ. Lokomotorn levererades 1958 till Motala Verkstad för verkstadens interna växling. Från början var lokomotorn målad i SJs normala färgprogram, orange och grön med svart underrede, men under 70-talet målades hon om i gult och svart. I samband med ommålningen byttes även originalmotorn (8-cylindrig Scania-Vabis D812 på 180 hk) ut mot en mindre men starkare 6-cylindrig Scania-Vabis D11.
Loket skänktes till NVBJ och ankom Nora under hösten 2005. Än så länge är lokomotorn målad i grön-grå färgsättning, men tanken är att loket ska återfå originalmålningen och kanske även originalmotortypen vid nästa revision.

Tillverkare: | Kalmar Verkstad 1958 |
Motor: | Scania-Vabis D11 |
Effekt: | 220 hk |
Dragkraft: | 6 Mp |
Längd över buffertar: | 8800 mm |
Vikt i tjänst: | 20 ton |
Största tillåtna hastighet: | 55 km/h |