Under hösten 2017 fick vi ett erbjudande att ta över en lokomotor från Vossloh i Örebro. Lokomotorn var tänkt att skrotas men den dåvarande föraren föreslog att loket skulle skänkas till NBVJ. Vi accepterade naturligtvis gåvan eftersom det är ett bra komplement till de Z43 lokomotorer vi redan har.

Lokomotorn, O&K MB10N, är tyngre än Z43 samt har en lägre max hastighet vilket gör att den har en högre dragkraft än Z43. Lokomotorn kördes för egen maskin
från Vossloh i Örebro till Nora hösten 2017.

Endast 18 lokomotorer har byggts av den här typen under åren 1964-1971 och vår lokomotor är det enda exemplaret i Sverige. Den byggdes ursprungligen för Landespostdirektion Berlin och levererades dit i december 1968. Den har sedan kommit till Sverige 1988 där den har tjänstgjort hos Gullfiber i Billesholm respektive Söråker. År 2000 kom den till IQR Solutions i Trollhättan och sedan vidare till Vossloh i Örebro och nu är den alltså hos oss på NBVJ.

Tillverkare: Orenstein & Koppel 1968
Motor: Deutz F12L714
Effekt: 250 hk
Dragkraft: 10 Mp
Längd över buffertar: 7640 mm
Vikt i tjänst: 36 ton
Största tillåtna hastighet: 30 km/h