1842 | Vid Hindersmässan i Örebro framlades inför Brukssocieteten ett förslag om anläggande av en båtled mellan Nora och Örebro. Planen förföll 1846, sedan stadsbidrag förgäves hade sökts. |
1842 | anlades landsvägen mellan Nora och Karlskoga bergslager. |
1847 | i april framfördes inför Brukssocieteten förslag om att ersätta den tilltänkta båtleden med en hästdragen järnbana mellan Nora och Örebro. |
1849 | den 5 april utfärdades inbjudan till aktieteckning i ett bolag för anläggande av en hästbanan Nora – Örebro. I samma månad beslutades banans byggande och tillsattes en interimsdirektion. |
1850 | utfördes den första undersökningen för en järnvägslinje Köping – Ervalla – Nora – Karlskoga till Vänern. |
1851 | beviljades stadslån och stadsbidrag för järnbanan Nora – Örebro. Sedan tanken på hästdrift övegivits till förmån för lkomotivdraift, konstituerades i spetember Nora Örebro Jernvägs Aktiebolag. |
1852 | i december konstituerades Köping – Hults Jernvägs Aktiebolag, i vars uppgifter det bl. a ingick att bygga järnväg mellan Örebro och Ervalla. |
1853 | i januari beslutade Nora Örebro Jernvägs Aktiebolag att inskränka sin uppgift till att bygga bana Nora – Ervalla och ändrade därmed sitt namn till Nora Ervalla Jernvägs Aktiebolag. |
1853 | i juni levererades från Minktells Mekansika Verkstad i Eskilstuna det första i Sverige byggda lokomotivet ”Förstlingen”, som via entreprenören Fr. Sundler kom i Nora Ervalla Jernvägs ägo. |
1855 | öppnades mellan sjöarna Saxen och Yngen en hästbana som satte Hällefors och Grythytte bergslager i kontakt med de värmländska vattenvägarna åt Kristinehamn. |
1855 | i oktober rasade den nyuppförda bron över Järleån och försenade därmed Norabanans öppnande för trafik. |
1855 | bildades Stribergs Jernvägs Aktiebolag, som byggde en hästbana mellan Stribergs gruvor och sjön Vikerns nordliga del Saxen. Bolaget ägde bestånd till 1874, då trafiken övertogs av Vikern – Möckelns Jervägsaktiebolag. |
1855 | kanaliserades Timsälven, varigenom en vattenväg öppnades från Karlskoga över Knappfors sluss till Sjöändan, därifrån hästbana fanns till Kristinehamn. |
1856 | den 5 mars invigdes Nora Ervalla Jernväg, den första för allmän trafik öppnade normalspåriga banan i Sverige. Ett invigningståg avgick från Örebro till Nora där en ”järnvägsfest” hölls. |
1856 | den 17 mars öppnades Norabanan för godstrafik. |
1856 | den 2 juni kom passagerartrafiken i gång. |
1859 | i september inträffade den första olyckan på linjen Örebro – Nora. En torpare med oxvagn överkördes och dödades av tåget. |
1859 | beslutade Nora Ervalla Jervägs bolagsstämma att hemställa hos Kungl. maj:t om järnvägens inlösande av staten. Framställningen ledde icke till resultat. |
1860 | på våren påbörjades uppförandet av den nya bron över Järleån. |
1861 | gjorde major Claes Adelsköld upp det första fullständiga förslaget till en järnväg mellan sjöarna Vikern och Möckeln. |
1863 | i juli blev den nya Järlebron färdig och öppnad för trafik. |
1864 | i mars konstituerades i Kristinehamn Nora – Karlskoga Jernvägs Aktiebolag. |
1870 | den 5 december utfärdades inbjudan till aktieteckning i ett bolag för anläggande av en smalspårig bana mellan sjöarna Vikern och Möckeln. |
1871 | i januari bildades för andra gången Nora – Karlskoga Jernvägsaktiebolag med bl. a. Karlskoga kommun som delägare. |
1873 | i december öppnades Vikern – Möckelns Jernväg (Striberg – Degerfors) för trafik. |
1874 | i mars öppnade bibanan Gyttorp – Striberg för trafik |
1874 | i mars öppnades Björkborns kanal för trafik. |
1874 | byggdes bibanan Kortfors – Karlsdal , som trafikerades av Nora – Karlskoga Jernvägsaktiebolag. |
1875 | den 1 januari övertog Nora Karlskoga Jernvägsaktiebolag trafikerandet av banan Nora – Ervalla, som dittills hade trafikerats av Köping – Hults Jernvägsaktiebolag. |
1875 | i november öppnades bispåret Gyttorp – Pershyttan för godstrafik. |
1876 | i juli öppnades bandelen Strömtorp – Otterbäcken för trafik. Samtidigt öppnades den till järnvägen tillhörande hamnen vit Otterbäcken. |
1876 | i augusti började Nora – Karlskoga Jernvägsaktiebolag med förhyrt tonnage driva regelbunden ångbåtstrafik medllan Otterbäcken och Göteborg. |
1879 | hembjöds Nora – Karlskoga Jernväg åt staten, dock utan resultat. |
1881 | firade Nota Ervalla Jernväg sitt tjugofemårsjubileum med en ”enkel fest” i Nora. |
1881 | införde Nora – Karlskoga Jernväg s. k. iltåg, som befodrade passagerare med en medelhastighet av 39 km i timmen. |
1882 | i januari bildades Bredsjö – Grängens Trafikaktiebolag, som från 1886 medelst hästbanan och båtled ombesörjde godstrafiken mellan Bredsjö och Grängen. |
1882 | såldes lokomotivet Förstlingen till firman Halldin & Co i Örebro för att nedskrotas. |
1884 | på våren bildades Nora Karlskoga Rederiaktiebolag, som samtidigt satte sin första ångare Theodor Mannheimer i trafik Otterbäcken – Göteborg. |
1885 | utarrenderades Nora Ervalla Jernväg till Nora – Karlskoga Jernvägsaktiebolag. |
1887 | i november öppnades den smalspåriga banan – Striberg – Grängen för allmän trafik. |
1888 | i december invigdes Svartelfens Jernväg, som trafikerades av Nora – Karlskoga Jernvägsaktiebolag till 1903. |
1889 | sattes ångaren Otterbäsken in i Nora Karlskoga Redereaktiebolags trafik. |
1893 | i december upplöstes Nora Karlskoga Rederiaktiebolag, och sjötrafiken drevs därefter direkt av Nora – Karlskoga Jernvägsaktiebolag. |
1894 | i april, då smalspåret Striberg – Bredsjö var fullbordat, sammanslogs denna sträcka med Vikern – Möckelns Jernväg till en järnväg under benämningen Bredsjö – Degerfors. |
1897 | ökades Otterbäcksflottan med ångaren Nora Bergslag. |
1903 | gjorde trafikchefen Olof Bärnheim upp ett genomgripande förslag till banornastekniska och ekonomiska rekonstruktion. Detta omfattade i huvudsak nedläggande av Vikern – Möckelns smalspåriga järnväg och ombyggnad av linjen Striberg – Bredsjö till normal spårvidd. |
1905 | den 12 augusti konstituerades Nora Bergslags Järnvägsaktiebolag, som övertog Nora – Karlskoga och Bredsjö – Degerfors järnvägar samt genomförde den planerade rekonstruktionen av banorna. |
1906 | i april utbröt en tre mänaders strejk vid arbetena med ombyggnad av järnvägen Bredsjö – Striberg. |
1906 | i december förliste ångaren Nora Bergslag i Vänern och blev vrak. |
1907 | i juli öppnades bispåret Bofors – Valåsen för allmän trafik. |
1907 | i juli nedlades trafiken på den smalspåriga järnvägen Degerfors – Dalkarlsberg och upprivningen av banan började. |
1907 | i november öppnade sden till bredspårig ombyggda bandelen Striberg – Bredsjö för allmän trafik. |
1908 | erhöll N.B.J koncession på en järnväg Otterbäcken – Torved – Töreboda samt Värmlands Säby – Kristinehamn men avstod på grund av de vid koncessionen fästade villkoren. |
1913 | i juli till 1914 i september utvigdades och fördjupades Otterbäckens hamn för att kunna ta emot det större tonnage som efter Trollhätte kanals ombyggnad kunde löpa in i Vänern. |
1918 | i juli nköptes N.B.J av Ångfartygs A.B Tirfing och Rederiaktiebolaget Svenska Lloyd. |
1921 | i september öppnades busslinjen Karlskoga – Lekhyttan – Örebro, sedermera övertagen av N.B.J |
1925 | utrangerades ångaren Otterbäcken efter 37 års tränst. Blev dock våren 1931 ombyggd och insatt i trafik som motorfartyg. |
1926 | startade N.B.J godskörning med lastbilar från Karlskoga och Bofors stationer. |
1928 | i december inledde N.B.J sin busstrafik genom inköp av linjen Karlskoga – Lekhyttan – Örebro. |
1929 | utrustadesOtterbäckens hamn med den första brokranen, senare följd av tre stora kranar. Nya upplagsområden vid hamnen planerades. |
1930 | öppnades av N.B.J busslinjerna Karlskoga – Karlsdal , Nora – Karlskoga, Nora – Ervalla, Nora – Grythyttan – Hällefors och Nora – Grängshyttan, den sistnämda sedermera utsträckt till Bredsjö och Hällefors. |
1931 | ombyggdes och förstärktes Otterbäckens hamnkajer samt förlängdes 62 meter. |
1934 | övertogs av N.B.J den lokala busstrafiken i Karlskoga stad. |
1935 | öppnade sbusslinjen Nora – Striberg. |
1936 | anskaffade N.B.J. den första lokomotorn. |
1936 | förvärvades av N.B.J och V.G.J, busslinjen Gullspång – Mariestad |
1937 | infördes tryckluftsbromsar på vagnar och lok. |
1938 | inköptes av N.B.J busslinjen Dalkarlsberg – Nora. |
1938 | fick Otterbäckens hamn egen tullstation- |
1939 | öppnades av N.B.J busslinjen Karlskoga – Rockesholm – Hällefors, som på sträckan Karlsdal – Grythyttan löpte på den till landsväg förvandlade järnvägsbanken för den nerlagda Svartelfs Jernväg. |
1940 | blev samtliga N.B.J :s omnibussar omändrade från bensin- till gengasdrift. |
1942 | togs ny lokomotor- och rälsbussverkstad i buk i Nora. |
1942 | förvärvades av N.B.J och V.G.J, busslinjen Gullspång – Kristinehamn. |
1942 | omändrades lokomotorerna till gengasdrift. |
1944 | förvärvade N.B.J busslinjen Gränsen – Rudskoga – Kristinehamn (Björneborg) samt Finnerödja – Degerfors. |
1946 | omändrades ett lok från kol- till oljeeldning. |
1947 | togs N.B.J:s moderna bussverkstad i bruk. |
1947 | såldes ångaren Theodor Mannheimer efter 63 års tjänst. |
1950 | fullständigades det nuvarande busslinjenätet genom förvärv av linjen Karlskoga – Granbergsdal – Loka – Grythyttan. |
1953 | var motoriseringen av godstågstrafiken helt genomförd. |
1953 | såldes motorfartyget Otterbäcken efter att i 64 år ha varit i bolagets ägo. |
1953 | nedlades trafiken på smalspåret Dalkarlsberg – Vikersvik, och spåret revs upp. Samtidigt upprevs smalspåret Vikersvik – Rödberg, vars malmtransporter till banan övertogs av lastbilar. |
1954 | invigdes ”Otterbäcksgården” med hotell samt personal- och administrationslokaler för Otterbäckens hamn. |
1956 | den 5 mars firades i Nora hundraårsminnet av Nora Ervalla Jernvägs invigning. |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |