Vad händer i vagnverkstan?

Det är inte bara lok som får kärlek under vintern.

I vagnverkstan har vi flera projekt som får lite omvårdnad också, bl a NBJ lm117 som ska få ny träöverbyggnad och förhoppningsvis en genomgående bromsledning så att vi kan ha med vagnen i våra tåg.

SWB-16 har jakten på läckan gått vidare. Vi har med hjälp av ett endoskop och mycket arbete konstaterat att den läcka vi har till ånglådan inte är i ånglådeänden utan i regulatoränden. Det är goda nyheter om vi slipper demontera ånglådan!

Efter att ha bearbetat ett nytt överfall så återmonterade vi ångröret mellan regulatorn och utgående ångrör. Trångt och djupt nere i pannan. Tack vare Endoskopet kan vi dock inspektera skarven från insidan.

Vi kan inte lova något innan det är provtryckt men det känns mycket bättre och förhoppningen är att kunna få SWB-16 under ånga i sommar.

Ångrör SWB-16. Foto: Mari Gustafsson

Ångrör inne i pannan på SWB-16. Foto: Mari Gustafsson

Ångrör, regulator SWB-16. Foto: Mari Gustafsson

Ångrör, regulator SWB-16. Foto: Mari Gustafsson

 

 

 

 

 

 

 

 

Sb 1306 har en asklåda som man nog gott kan konstatera att den är inne på rejäl övertid. Lappad flertalet gånger för att det ändå ska fungera, men vägs ände är nådd. Nu har asklådan nästan kommit ut helt, nästa steg när allt är ute blir att leverera den till tillverkaren av ny asklåda.

Vår kranvagn är en viktig bakgrundsresurs, väldigt viktig för banarbetet. Motorn för kranen har dock gett upp, så ny motor håller på att monteras.

En annan bakgrundsverksamhet är underhåll av alla våra batterier. Så nödvändiga för diesellok och vagnar mm.

Utöver detta som jobbades aktivt med denna helg så genomfördes första ”skoldagen” i vår säkerhetsutbildning, grunden för att få jobba med säkerhetstjänst, dvs vara med i arbetet med trafiken.

Låter det intressant? Kom gärna ned till oss o se om du vill vara med… Nästa arbetshelg är om två veckor.