SJ B-1267

SWB A 97

Loket var en av de sista B-loken som togs ut ur sitt beredskapskjul vid Sandträsk/Lappland sommaren 2008. SJ B 1267 köptes av Stockholms kultursällskap för ånga och järnväg (SKÅJ) år 1995.

När beredskapsparken av ånglok kom att avskaffas i början av 1990-talet så kom SJ B 1267 stå kvar i Sandträsk lokskjul tillsammans med ytterligare 2 st B lok (1037, 1108) fram till år 2008.

Loket drogs sedemera till Orsa lokstall för uppställning. Efter några år transporterades loket till Sala lokstall för ny uppställning. Kring åren 2012-2013 försökte SKÅJ sälja ångloket alternativt skrota loket om ingen köpare fanns.

SKÅJ ansåg att man inte hade möjlighet bevara loket. Tyvärr dök ingen köpare upp utan loket riskerade skrot döden. I elfte timmen hittade loket en köpare. Sommaren år 2014 transporterades SJ B 1267 till Herrljunga lokstall.

Loket SJ B 1267 kom att överföras och togs över av den nybildade föreningen Västergötlands Ånglokssällskap år 2015. Med start den 3 januari 2016 påbörjades renoveringen av ångloket. Efter knappt ett halvår, 28 maj 2016 stod SJ B 1267 för första gången sedan år 1957 under ånga igen.Trots att 1267 stått stilla beredskapsställd i nästan 60 år kom det att visa sig att ångloket var i ett gott skick.

Sedan sen sommaren 2016 befinner sig loket vid NBVJ och ägs numera gemensamt av 9 st av våra aktiva medlemmar.

Tillverkare: Motala Verkstad 1915
Cylindrar: 590/620 mm
Drivhjulsdiameter: 1750 mm
Dragkraft: 9700 kg
Längd över buffertar: 17605 mm
Vikt i tjänst: 103 ton
Största tillåtna hastighet: 90 km/h
Annat intressant:  Julmarknadsjobb på B-1267