Rälsbusstrafik sommaren 2023

Vi har under sommarens inledning äntligen fått igång vår rälsbuss Y8 1125 efter förra årets vandalisering. I år väljer vi att köra en ganska intensiv tidtabell på sträckan Nora – Pershyttan. 6 dubbelturer per dag så att du som vill besöka Pershyttan – eller för all del Nora – kan åka lite fritt. Fr Nora …

Midsommar i Pershyttan

Söndagens regn ger oss förhoppning på Ånglok med diesel i reserv till Midsommarfirandet i Pershyttan – för det är klart att vi kör om vi bara kan! Avgång från Nora kl 11.00 & 12.00, avgång från Pershyttan kl 15.00 & 16.00. Ankomst ca 15 minuter senare. 100:- för dom stora, 40:- för dom små, skynda …

Åk med oss på söndag!

Förra året var ett tufft år för oss på “ångtåget uti Nora”. Skadegörelse och mycket stölder. Droppen blev när vi fick en av våra två “vinterbonade” trävagnar klottrade på höstlovet. Men vi har också fått väldigt mycket stöd framför allt från er i vår närhet. Därför vill vi bjuda tillbaka lite till er Norabor och …

Vårdagjämning och årets tidtabell är ute!

Äntligen är det vårdagjämning! För att fira det så ligger årets tidtabell för ÅngtågetUtiNora ute nu. den 23/6 är det planerat att vi startar den publika säsongen med pendeltåg till Midsommarfirandet i Pershyttan. Sedan kör vi fredagar och lördagar i Juli, lördagar i Augusti samt Noradagarna i Juli och Nora-marken i Augusti. Nytt för i …

Smygpremiär för vår nya E-butik

Så här ett par veckor före Höstångan så smygstartar vi vår nya E-butik. Titta gärna in på ångtågetutinora.se och passa på att boka biljetter till Höstångan.

3 lok under ånga!

På fredag den 26/8 kommer vi har alla våra tre driftånglok under ånga. Skälet är att vi gör det årliga driftprovet tillsammans med vår panninspektör. Det här blir första gången som B 1267 eldas på sedan en överhettare gick sönder under höstångan förra året. Under marken är planen att köra med E2 1182 (“Tant Grå”) …

Nyårskavalkad 2021

2021 var pandemins andra år men också det första där vi började få vaccin spritt. På NBVJ och Ångtåget uti Nora har vi trots allt haft ett bra år. Vintern var mild och arbetsåret började med en arbetshelg redan den 1/1. Bland arbetena som gjordes då fick vår lokomotor “Motala” ett USB-uttag, kanske inte så …