SJ Gsh 31147, SJ Gs 24951 & SJ Gs 31111
När SJ under 60-talet började ersätta alla godsfinkor av 1898 års typ (SJ litt G3, senare Gs) köpte NBJ 1961 in fem vagnar med 8-meterskorg för att täcka det akuta behovet av godsvagnar. Från början hade alla vagnarna haft bromskupé, men i samband med att tryckluftsbroms infördes på 20-talet togs bromskupéerna bort och lastutrymmet utökades. Finkorna numrerades 104-108 och alla utom 107 var utrustade med tryckluftsbroms.
De kvarvarande vagnarna fördes över till Otterbäckens hamn 1978, varav 3 vagnar vid nedläggningen kom till NBVJ. Den första som renoverades var Gs 104, och den blev renoverad tillsammans med Gs 106 en andra gång under 2009. Gs 107 har ända sedan övertagandet använts som förråd, och avvaktar fortfarande renovering.
Tillverkare: | Södertälje Maskinverken 1919 ATLAS 1909 ASJ Arlöv 1919 |
Lastförmåga: | 17 ton |
Längd över buffertar: | 9800 mm |
Vikt: | 11 ton |